Mit tegyünk szülőként, ha gyermekünk netfüggővé vált? Honnan tudjuk, hogy már függő?
Internetfüggőség – stúdióbeszélgetés az M1 Család-barát című műsorában 2012. október 4-én
A műsorblokk egy riporttal indult, amelyben járókelőket kérdeztek arról, mennyit interneteznek naponta, mennyire tartják ezt soknak, és mennyi az az internetezéssel töltött időtartam, amit már soknak gondolnak.
A riportot stúdióbeszélgetés követte, amelyben dr. Németh Gábor, az Internet Hotline vezetője és jómagam voltunk a vendégek.
Az alábbiakban az internetfüggőség témakörében feltett kérdésekre adott válaszaim szöveges átirata olvasható.
Az internetfüggőség felfedezése
Műsorvezető: – Honnan tudhatja az ember, hogy ő most internetfüggő vagy sem?
Geszvein Erika: – Az internetfüggőség megkülönböztetendő a túlzott internethasználattól. A túlzott internethasználatnál még nem alakul ki addikció (függőség). Ha már valakinél kialakul az internetfüggőség, akkor megjelennek azok a tünetek, amelyek a drogfogyasztóknál vagy az alkoholbetegeknél is ismertek. Gondolati síkon ilyenkor csak ez (a függőség tárgya) tölti ki az (internetfüggő ember) elméjét, érzelmi szinten feszültté, szorongóvá válik, ha nem tud internetközelbe kerülni… (…) elvonási tünetei jelentkeznek, és ez akadályozza a normál életvitelben. Ez az állapot már nem csak őt magát károsítja, hanem akár a környezetére is kihatással lehet. Ez az, amikor már internetfüggőségről beszélünk.
Az internetfüggőség kezelése szülői irányítással
Műsorvezető: – Ha házon belül szeretnénk felmérni és megoldani a problémát, akkor egy szülő hogyan veheti észre, ha a gyereke internetfüggővé vált, és mi az, amit tehet. Megtilthatjuk neki? Ez segít, vagy ezzel mélyítjük a problémát?
Geszvein Erika: – A szülőnek mindenképpen minőségi és mennyiségi szabályozást kell alkalmaznia (az internetfüggővé vált gyermeknél). Minőségi szabályozás alatt azt értem, hogy szabályozni kell azt, hogy mi az, amit használhat az interneten, mennyiségi értelemben pedig azt, hogy mennyit használhatja (az internetet).
Egy szülő számára alapelv, hogy figyelemmel kell kísérnie, változik-e a gyereke viselkedése, megváltoznak-e a baráti kapcsolatai, csökken-e, illetve milyen az iskolai teljesítménye. Érezhető-e rajta frusztráció vagy feszültség, amikor például lefagy a számítógép vagy nem tud éppen az internet közelébe jutni? Ezek már jelezhetnek kóros változást. Ilyenkor kell a szülőnek nagyon jelen lennie a gyermek életében, és figyelni, hogy vajon mit ad (mit jelent) a gyermeknek az internet.
Ha megvannak ezek a minőségek, hogy (az internet) figyelmet ad neki vagy ingergazdagságot, akkor (igyekezni kell) ezeket biztosítani másfajta programokkal, hiszen nem vehetünk úgy el egy gyermektől valamit – de egyébként egy felnőttől sem –, hogy nem adunk helyette semmit. Így történik a drogfüggők, illetve az alkoholproblémával küzdők kezelése is, tehát, hogy valamire ki kell cserélni azt a kiiktatott tényezőt.